Fit door gezond eten
 

 

Anders eten

Het valt niet mee om je eetgewoontes te veranderen. Maar je zult merken dat je je al snel veel beter gaat voelen, en het leuk is te experimenteren met nieuwe gerechten en recepten. Hierbij een aantal tips:

vervang:

door:

Koffie, zwarte thee, frisdrank

Mineraalwater, kruiden- of rooibosthee, groene thee, vers geperst vruchtensap, groentesap.

Sterke drank, witte wijn Rode wijn (met mate)

Chocolademelk of yoghurtdrank

Amandelmelk, rijstdrank, sojamelk, karnemelk

Suiker, zoetjes of zoetstoffen Stevia, ruwe (onbewerkte) honing, biologische rietsuiker (met mate)

Broodbeleg zoals hagelslag, pindakaas, kaas of vleeswaar

Hummus, spread (natuurvoedingswinkel), groenten (sla, tomaten), (af en toe) geitekaas

Witte rijst Zilvervliesrijst, basmatirijst
Witbrood, gewone spaghetti Volkorenbrood, volkoren spaghetti
Margarine, dieetmargarine, halvarine, andere namaakboter Roomboter, geklaarde boter (ghee)
Zonnebloemolie, slaolie, raapzaadolie, maïsolie, arachideolie, 'plantaardige olie' Olijfolie (koudgeperst), kokosolie, lijnzaadolie, walnootolie, sesamolie
Frituurvet Kokosolie, Ossewit

Groente in blik, pot of diepvries

Verse groenten, liefst rauw, of anders gestoomd, kort gekookt of gewokt

Pudding, vla, toetjes

Yoghurt (evt. gezoet met stevia of honing), kwark, fruit, avocado

Kant en klaar sauzen

Zelfgemaakte saus op basis van bijv. room

Koekjes, snoepgoed, chips, gebrande noten

Ongebrande amandelen, rauwkost, gedroogde vruchten, pure (rauwe) chocolade (bijv. Xoçai)

Vlees en snacks

Biologisch vlees (met mate)
Eieren (1 ei per dag is prima)
Sojaproducten (let op: neem alleen gefermenteerde sojaproducten zoals tempeh of seitan)
Wilde zoet/koudwatervis zoals forel, zalm, tonijn, makreel, paling

Azijn

Citroen- of limoensap

Bouillonblokjes met gist

Bouillonblokjes of -poeder zonder gist

Het allerbelangrijkste is: mijd zoveel mogelijk suiker en kunstmatige toevoegingen (zoals schadelijke E-nummers)!
En eet zoveel mogelijk natuurlijke, onbewerkte, liefst biologische voeding.

Om gezond te eten (misschien wil je ook wel graag afvallen of juist aankomen) is het niet nodig om calorieën te tellen. Ook moet je niet vet-arm gaan eten of allerlei afslank- of light-producten nemen.
Het lichaam heeft juist (goede) vetten nodig! (zoals bijv. olijfolie, kokosolie, of door noten of zaden te eten). Eet gevarieerd en met smaak!

Als je gezond wilt eten, stop dan met het eten van zuurvormende produkten, zoals suiker, zoetstoffen, koffie, zwarte thee, alcohol, gist, bewerkte produkten, pot- en blikvoeding, kant-en-klaar-maaltijden, etc.
En eet zoveel mogelijk alkaliserende voeding zoals verse groenten (het beste is rauw, maar gekookt, gestoomd, gewokt, als soep of in een salade kan ook), (niet te zoet) fruit, ongebrande noten, zaden, kruiden- of rooibos-thee, en af en toe vlees (alleen biologisch), of vleesvervangers (tempeh, seitan) of wilde (koud/zoetwater)vis (o.a. zalm, tonijn).

En misschien wel het belangrijkste: drink minimaal 1,5 liter water per dag!

Pot- en blikvoeding wordt verhit en/of bewerkt, waardoor belangrijke vitamines en mineralen verloren gaan.
Vermijd ook bereiding in de magnetron, hierdoor worden enzymen vernietigt die voor de spijsvertering noodzakelijk zijn.

Als je besluit om volgens het zuur-base-dieet te gaan leven, gooi dan niet van de een op andere dag je hele eetpatroon om. Je lichaam zal moeten wennen aan je nieuwe leefwijze. Bovendien is het gemakkelijker vol te houden om de ongezonde dingen één voor één af te bouwen. Voel je ook zeker niet schuldig als je niet alles kunt laten, maar kijk naar de dingen die je al wel hebt bereikt.

 


WWW Deze website