Fit door gezond eten
 

 

Zuur-base voedingsoverzicht

In onderstaand overzicht is van de voedingsmiddelen aangegeven in welke mate deze verzurend, danwel of alkalisch (basisch) zijn.

Het is trouwens niet zo dat zuursmakende voeding ook een zuur vormt in het lichaam, het is zelfs zo dat over het algemeen zuursmakende producten zoals bijv. fruit na vertering in het lichaam basen vormen.

Ook zijn zuurvormende voedingsstoffen niet per definitie ongezond. Integendeel, in oliën (onverzadigde vetzuren), noten en vis (omega-3) zitten belangrijke bouwstoffen, die onontbeerlijk zijn voor een gebalanceerde voeding.

Eet, voor een goede balans, 80% alkalisch en 20% zuurvormend!

 

 


WWW Deze website

 
categorie:
zeer verzurend: verzurend: licht verzurend: licht alkalisch: alkalisch: zeer alkalisch:
groenten, peul-
vruchten en wortels:
ingelegde (in
zuur of pekel) groenten
blikgroenten, diepvries-
groenten, champignons, zuurkool
gekookte groenten (alle soorten), zoete aardappelen, kidney beans aardappels, paprika, sla, ui, prei, div. kool, rabarber, aubergine, courgette, asperges, spruitjes, erwten (vers), wortels, maïs (vers), mierikswortel, koolrabi, koolraap, pompoen, pepers, zeewier tomaten, witlof, spinazie, sperciebonen, snijbonen, rode biet, selderie, radijs, knoflook,
div. kruiden, alfalfa, gember
komkommer, boerenkool, broccoli, groentesap, kiemen, grassen
fruit:   banaan (rijp), ananas, rozebottels, granaatappel aardbeien, appel, peer, grapefruit, sinaasappel, mandarijn, pruimen, nectarine, mango, abrikoos, perzik, bessen, meloen, cranberry, druiven, acai vrucht, papaya, zoete kersen, dadels, frambozen vijgen, citroen, limoen, watermeloen, banaan (onrijp), zure kersen, kokosnoot (vers) avocado  
brood, granen
en rijst:
gebak, pasta tarwe, bruine rijst, tarwepitmeel, witbrood, mais tortillas, haver, zuurdesembrood,
witte rijst, bruine rijst, cornflakes
gist, gerst, basmati rijst, couscous, haver, rogge, volkomen brood, witmeel cracker, tempeh tofu, soja meel/bloem, amarant, linzen, boekweit, spelt, wilde rijst
soja granulaat, witte bonen, lima bonen, soja bonen soja noten
noten en zaden:   pinda's, pindakaas,
pistache noten

hazelnoten, paranoten, macadamia noten, walnoten, cashews, lijnzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten pijnboompitten, sesamzaad, karwijzaad, kastanjes amandelen  
zuivel: kaas, gehomo-
geniseerde melk, ijs
kwark, eieren, kaas, melk (gepasteuriseerd) gehomogeniseerde melk, (slag)room, yoghurt, melk (niet gepasteuriseerd), boter, rijstmelk, sojamelk,
cottage cheese

karnemelk, geitemelk, geitekaas, wei

borstvoeding  
dranken: koffie, thee, bier, frisdrank, vruchtensap (gezoet), sterke drank spa rood, wijn kokosmelk, vruchtensap (ongezoet), surrogaatkoffie gedisilleerd water, mineraalwater,
bronwater, kokosnoot water
groene thee, rooibosthee citroenwater, kruidenthee
oliën:   margarine boter, maïsolie, zonnebloemolie olijfolie, lijnzaadolie, visolie, kokosolie, sesamolie    
vlees
en vis:
varkensvlees, rundvlees, kalfsvlees,
vis in blik
oceaanvis, kip, kalkoen, lam, schaaldieren

zoetwatervis, orgaanvlees,
hert

     
zoet: zoetstoffen chocola,
melasse, stroop,
witte suiker,
bruine suiker, rietsuiker, bietsuiker,
xylitol
bewerkte honing, rijst siroop, gerstemout siroop, melksuiker, fructose, suikerrietsap, ahornsiroop,
agave diksap
ruwe honing   stevia
diversen: sojasaus, azijn ketchup, mayonaise, mosterd, miso, blikvoedsel, magnetronvoedsel appelwijnazijn, hummus, popcorn Royal Jelly, bijenpollen zuiveringszout  

Bron: dr. Robert Young
http://www.acidalkalinediet.com/Alkaline-Foods-Chart.htm en http://phmiracleliving.com/t-food-chart.aspx