Fit door gezond eten
 

 

Het zuur-base evenwicht

Het belangrijkste principe in een gezonde, natuurlijke voeding is het zuur-basenevenwicht. Na het verteren van voedsel blijft er altijd een zure of een basische "rest" over.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan mineralen zoals calcium, magnesium, ijzer, natrium, kalium, koper en zink, worden tijdens de stofwisseling omgezet tot basen. Deze voedingsmiddelen zijn arm aan eiwit en calorieën, maar vaak rijk aan water en volumineus: fruit, bessen, watervruchten, groente, aardappelen, karnemelk, yoghurt, fruitsap, groentesap, kruiden. Deze geven een basen-overschot.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan zwavel, fosfor, chloor, fluor, stikstof, jodium, silicium, selenium en waterstof, worden omgezet tot zuren.
Deze voedingsmiddelen zijn vaak rijk aan eiwit en calorieën en arm aan water en compact, geconcentreerd: vlees, kaas, granen, peulvruchten, boter, eieren, brood. Deze geven een zuur-overschot. Verder is het zo dat geraffineerde producten, die over het algemeen (bijna) geen mineralen meer bevatten, ook sterk zuurvormend kunnen zijn.

Voorbeelden van zuren zijn urine-, zwavel- en salpeterzuur door het gebruik van varkensvlees en kaas; azijnzuur door het gebruik van zoetwaren en vet; melkzuur door sport en spierspanningen; kool- en fosforzuur in frisdranken, looizuur en chlorogeenzuren in koffie en zwarte en groene thee; zoutzuur door stress en frustraties.

Een base-overschot geeft nooit problemen, omdat basen zich binden aan het koolzuur wat wij uitademen.
 

Een overschot aan zuren levert wel problemen op, omdat zuren alleen door (alkalische) basen onschadelijk kunnen worden gemaakt (geneutraliseerd).
Zolang er voldoende basevormende voedingsstoffen in het lichaam aanwezig zijn, lukt dat en kan het teveel aan zuren dat overdag in het bind- en vetweefsel wordt opgeslagen, 's nachts via de nieren, huid en longen worden afgevoerd. Maar als in de voeding onvoldoende mineralen aanwezig zijn, dan wordt de mineralenvoorraad in het botweefsel, de huid en de inwendige organen aangesproken. Dit tekort aan mineralen kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken, zoals botontkalking, artrose, reuma, jicht, aandoeningen aan de luchtwegen, stofwisselingsproblemen en een slecht functionerend immuunsysteem.
Het is dus van het grootste belang om base-vormende voeding te eten.

 

Een goed zuur-basenevenwicht doet ook de behoefte aan eiwit dalen.
De hoge consumptie van eiwit wordt gezien als één van de belangrijke oorzaken van welvaartsziekten.

Sommige zuurvormende producten kunnen toch heel gezond zijn, zoals bijvoorbeeld zilvervliesrijst en vis. Het gaat erom de voeding zodanig samen te stellen dat er uiteindelijk een basenoverschot ontstaat.

Eet voor een goede balans 80% base-vormend en 20% zuurvormend!

 


WWW Deze website