//De praktijk: Zuur-base voedingsoverzicht

De praktijk: Zuur-base voedingsoverzicht

In onderstaand overzicht is van de voedingsmiddelen aangegeven in welke mate deze verzurend, danwel of alkalisch (basisch) zijn.

Het is trouwens niet zo dat zuursmakende voeding ook een zuur vormt in het lichaam, het is zelfs zo dat over het algemeen zuursmakende producten zoals bijv. fruit na vertering in het lichaam basen vormen.

Ook zijn zuurvormende voedingsstoffen niet per definitie ongezond. Integendeel, in oliën (onverzadigde vetzuren), noten en vis (omega-3) zitten belangrijke bouwstoffen, die onontbeerlijk zijn voor een gebalanceerde voeding.

Eet, voor een goede balans, 80% alkalisch en 20% zuurvormend!
categorie:
zeer verzurend: verzurend: licht verzurend: licht alkalisch: alkalisch: zeer alkalisch:
groenten, peul-
vruchten en wortels:
ingelegde (in
zuur of pekel) groenten
blikgroenten, diepvries-
groenten, champignons, zuurkool
gekookte groenten (alle soorten), zoete aardappelen, kidney beans aardappels, paprika, sla, ui, prei, div. kool, rabarber, aubergine, courgette, asperges, spruitjes, erwten (vers), wortels, maïs (vers), mierikswortel, koolrabi, koolraap, pompoen, pepers, zeewier tomaten, witlof, spinazie, sperciebonen, snijbonen, rode biet, selderie, radijs, knoflook,
div. kruiden, alfalfa, gember
komkommer, boerenkool, broccoli, groentesap, kiemen, grassen
fruit: banaan (rijp), ananas, rozebottels, granaatappel aardbeien, appel, peer, grapefruit, sinaasappel, mandarijn, pruimen, nectarine, mango, abrikoos, perzik, bessen, meloen, cranberry, druiven, acai vrucht, papaya, zoete kersen, dadels, frambozen vijgen, citroen, limoen, watermeloen, banaan (onrijp), zure kersen, kokosnoot (vers) avocado
brood, granen
en rijst:
gebak, pasta tarwe, bruine rijst, tarwepitmeel, witbrood, mais tortillas, haver, zuurdesembrood,
witte rijst, bruine rijst, cornflakes
gist, gerst, basmati rijst, couscous, haver, rogge, volkomen brood, witmeel cracker, tempeh tofu, soja meel/bloem, amarant, linzen, boekweit, spelt, wilde rijst soja granulaat, witte bonen, lima bonen, soja bonen soja noten
noten en zaden: pinda’s, pindakaas,
pistache noten
hazelnoten, paranoten, macadamia noten, walnoten, cashews, lijnzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten pijnboompitten, sesamzaad, karwijzaad, kastanjes amandelen
zuivel: kaas, gehomo-
geniseerde melk, ijs
kwark, eieren, kaas, melk (gepasteuriseerd) gehomogeniseerde melk, (slag)room, yoghurt, melk (niet gepasteuriseerd), boter, rijstmelk, sojamelk,
cottage cheese
karnemelk, geitemelk, geitekaas, wei borstvoeding
dranken: koffie, thee, bier, frisdrank, vruchtensap (gezoet), sterke drank spa rood, wijn kokosmelk, vruchtensap (ongezoet), surrogaatkoffie gedisilleerd water, mineraalwater,
bronwater, kokosnoot water
groene thee, rooibosthee citroenwater, kruidenthee
oliën: margarine boter, maïsolie, zonnebloemolie olijfolie, lijnzaadolie, visolie, kokosolie, sesamolie
vlees
en vis:
varkensvlees, rundvlees, kalfsvlees,
vis in blik
oceaanvis, kip, kalkoen, lam, schaaldieren zoetwatervis, orgaanvlees,
hert
zoet: zoetstoffen chocola,
melasse, stroop,
witte suiker,
bruine suiker, rietsuiker, bietsuiker,
xylitol
bewerkte honing, rijst siroop, gerstemout siroop, melksuiker, fructose, suikerrietsap, ahornsiroop,
agave diksap
ruwe honing stevia
diversen: sojasaus, azijn ketchup, mayonaise, mosterd, miso, blikvoedsel, magnetronvoedsel appelwijnazijn, hummus, popcorn Royal Jelly, bijenpollen zuiveringszout


Bron: dr. Robert Young
http://www.acidalkalinediet.com/Alkaline-Foods-Chart.htm en http://phmiracleliving.com/t-food-chart.aspx

By | 2018-03-12T16:32:24+00:00 12 maart 2018|Gezond eten: de praktijk|0 Comments

Leave A Comment